Privacyverklaring Wet politiegegevens
De gemeente Harlingen heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst voor taken in het kader van toezicht en handhaving van de openbare orde en de sociale veiligheid. Voorbeelden van boa’s in dienst bij de gemeente zijn: gemeentelijke handhavers, parkeercontroleurs en leerplichtambtenaren.
Een boa houdt toezicht op de openbare orde en het naleven van wettelijke bepalingen. Bij overtredingen houdt de boa toezicht en treedt de boa handhavend op. Hiertoe verwerkt een boa persoonsgegevens. Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing. Verwerkt een boa persoonsgegevens in het kader van zijn politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), dan is de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing.
In deze privacyverklaring wordt uitleg gegeven over hoe de gemeente omgaat met politiegegevens.
Waarvoor verwerkt de gemeente persoonsgegevens in het kader van de Wet politiegegevens?
Onder de Wpg worden persoonsgegevens voor verschillende doeleinden verwerkt. Deze doeleinden staan beschreven in Wpg artikel 8, 9 en 13. Hierbij kan worden gedacht aan:
- Het schrijven van een proces-verbaal wanneer er een strafbaar feit is gepleegd;
- Het behandelen, administreren en financieel afwikkelen van aan het proces-verbaal gerelateerde betalingen, zoals het toekennen van bezwaren, het toepassen van de coulanceregeling en betalingsregelingen;
- Onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten (waaronder graffiti incidenten);
- Opsporing van verdachten van spuugincidenten, om vervolging door het Openbaar Ministerie (OM) mogelijk te maken.
Welke persoonsgegevens worden in het kader van de Wet politiegegevens verwerkt?
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal registreert de gemeente de volgende gegevens:
- Uw contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum;
- Uw BSN, het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs;
- Een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats;
- Uw financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of het treffen van een betalingsregeling.
Het is mogelijk om een coulanceverzoek in te dienen voor een proces-verbaal. De gemeente verzamelt dan, naast de gegevens die al bij het verzoek zijn verstrekt, de volgende gegevens:
- Uw contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum;
- Het proces-verbaalnummer;
- (Eventueel) extra informatie over de overtreding;
Als de gemeente aangifte doet bij de politie verzamelt de gemeente voor zover mogelijk de volgende gegevens:
- Uw contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum;
- Een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats;
- (De ‘tag’ en/of ‘sign’ bij een graffiti-incident).
Bij het signaleren van overtreders, het opsporen van verdachten van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek naar gepleegde strafbare feiten, maakt de gemeente ook gebruik van camerabeelden.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar verwerkt worden. Voor het verwerken van politiegegevens is een zogenaamde verwerkingsgrondslag nodig. De grondslag waarop de boa’s persoonsgegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting. De boa’s verwerken persoonsgegevens op grond van:
- Het Wetboek van Strafvordering;
- De Wet politiegegevens;
- Het besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
- De Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Hoe lang bewaren we de persoonsgegevens?
In de Wpg staan wettelijk bepaalde termijnen voor hoe lang politiegegevens bewaard mogen worden. Als deze termijn is bereikt, moeten de persoonsgegevens definitief gewist worden.
Zo worden camerabeelden van stations, haltes, gebouwen en terreinen maximaal 28 dagen bewaren (als er geen incident is geweest). Camerabeelden die worden gebruikt voor de uitvoering van de politietaak (denk aan beelden waarop een incident of een gepleegd misdrijf te zien is) worden bewaard om over te dragen aan de politie bij strafrechtelijke procedures.
Met wie worden de persoonsgegevens gedeeld?
Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Het kan voorkomen dat de gemeentetoegang verleend aan medewerkers van de politie of gemeente. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. De gemeente houdt zo bij wie welke handeling uitvoert, op welk tijdstip en in welk bestand. Op de ontvangers van de gegevens rust een geheimhoudingsplicht.
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal controleert de gemeente de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit wordt opnieuw gedaan na het versturen van de eerste betaalherinnering vanwege bijvoorbeeld zwartrijden.
Soms is het nodig dat de gemeente de geregistreerde persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), het OM of de politie vanwege een incident waarbij de gemeente aangifte doet.
Daarnaast deelt de gemeente soms persoonsgegevens met verwerkers die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkers zijn bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingspartijen en IT-dienstverleners. Met deze verwerkers is een verwerkersovereenkomst afgesloten. Hierin zijn de wederzijdse rechten en plichten voor de verwerking vastgelegd.
Wat zijn uw rechten onder de Wet politiegegevens?
Onder de Wpg heeft u specifieke rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens. Deze rechten wijken af van de rechten die u heeft onder de AVG. Het gaat om de volgende privacy rechten:
- Het recht op informatie: u mag ons vragen of we uw persoonsgegevens verwerken.
- Het recht op inzage: u mag inzage vragen in de persoonsgegevens die wij van u vastgelegd hebben. Zo kunt u controleren of die gegevens kloppen en goed in het systeem staan. Ook kunt u controleren of wij uw gegevens op de juiste manier gebruiken.
- Het recht op rectificatie: als uw persoonsgegevens niet kloppen, kunt u ons vragen om deze te wijzigen.
- Het recht op wissen van gegevens: u mag ons vragen om uw gegevens te wissen. Dit kan bijvoorbeeld als u toestemming heeft gegeven om gegevens te verwerken en deze toestemming intrekt. Maar ook als wij uw persoonsgegevens niet langer nodig hebben. Dit recht is echter niet absoluut. De gemeente hoeft uw gegevens bijvoorbeeld niet te wissen als er een wettelijke plicht is om de gegevens te bewaren, zoals de bewaarplicht op grond van de Archiefwet.
Hoe kunt u gebruik maken van uw rechten?
U kunt gebruik maken van uw rechten door een verzoek in te dienen bij de gemeente. Dit verzoek kan zowel schriftelijk als digitaal worden ingediend:
- Schriftelijk verzoek: download het formulier rechten van betrokkenen op onze website of haal een formulier op bij de balie van het gemeentehuis. Als u jonger bent dan 16 jaar of onder curatele staat, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een beroep doen op uw privacyrechten. Dit geldt ook als voor u een bewind of mentorschap is ingesteld. Het moet dan wel gaan over een aangelegenheid waarvoor u onbekwaam dan wel onbevoegd wordt geacht.
- Digitaal verzoek: dien uw verzoek in via onderstaande knop.
Wat gebeurt er na uw verzoek?
De gemeente zal uw verzoek binnen een maand behandelen. De gemeente heeft het recht om een verzoek af te wijzen als:
- Het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;
- Dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;
- De openbare veiligheid in het geding is;
- De rechten en vrijheden van derden worden geschonden;
- De nationale veiligheid in het geding is;
- De gemeente de wettelijke plicht heeft deze persoonsgegevens te bewaren;
- Het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.
Heeft u een ingewikkeld verzoek? Dan hebben we mogelijk meer tijd nodig om aan uw verzoek te voldoen. We zullen u hierover informeren.
Bezwaar & klachten
Als u het niet eens bent met de afhandeling van uw verzoek, dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente. U kunt ook op grond van de AVG een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Voor meer informatie over het indienen van een klacht kunt u de website van de AP raadplegen. U kunt tevens in beroep gaan tegen het opstellen van een proces-verbaal en de opgelegde boete.
Wijzigen privacyverklaring
Het kan soms nodig zijn om deze privacyverklaring aan te passen, bijvoorbeeld als de dienstverlening van de gemeente verandert of als er nieuwe wetgeving komt. De meest recente versie van de privacyverklaring vindt u altijd op onze website. Wij raden u aan om deze pagina af en toe te bekijken, zodat u op de hoogte blijft van eventuele wijzigingen.
Privacyverklaring juni 2025