Paspoort / identiteitskaart, kwijt of gestolen
Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan kunt u bij de gemeente een nieuw document aanvragen. U legt eerst een verklaring van vermissing af. Daarmee voorkomt u dat iemand misbruik maakt van uw oude document. Moet u direct op reis? Dan kunt u bij de Koninklijke Marechaussee een noodpaspoort aanvragen.
Wat moet ik doen?
- Meld bij de gemeente dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is.
- Vul het formulier in en leg een verklaring van vermissing af.
- De gemeente registreert uw oude document als ongeldig.
- Vraag een nieuw paspoort of identiteitskaart aan bij de gemeente.
- Haal uw nieuwe document persoonlijk op (binnen 3 maanden).
Tip: In sommige gemeenten kunt u de verklaring ook digitaal of schriftelijk doen. Vraag dit na bij uw gemeente.
Let op: Vindt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Lever het dan in bij de gemeente. Het mag niet meer gebruikt worden.
Wat heb ik nodig?
- Een pasfoto die voldoet aan de eisen (niet ouder dan 6 maanden) Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Eventueel het buitenlandse proces-verbaal als u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt
- pinpas (of contant geld) om te betalen
Hoelang duurt het?
Uw paspoort of identiteitskaart ligt meestal binnen 6 werkdagen klaar. Soms moet de gemeente extra onderzoek doen naar uw identiteit. Dat kan wat langer duren.
Extra informatie
- Verzekering: bent u verzekerd tegen diefstal, doe dan aangifte bij de politie zodat u dit kunt aantonen.
- In het buitenland: raakt u uw document kwijt in het buitenland, doe aangifte bij de plaatselijke politie. Vraag daarna een nooddocument aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat.
Direct regelen
Vraag direct een nieuw paspoort of identiteitskaart aan via het formulier hieronder. Vanaf 1 januari 2026 kunt u het e-formulier aanvragen op MijnHarlingen
