U heeft een klacht, en nu?

Wat is het indienen van een klacht?

Als u vindt dat u niet juist bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder, dan kunt u een klacht indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen.

Een klacht kunt u indienen in een van de onderstaande situaties:

·         U heeft te weinig of onjuiste informatie gekregen;

·         U bent niet op de juiste wijze behandeld door een ambtenaar of bestuurder;

·         U heeft geen reactie gekregen op uw verzoek.

Deze pagina is niet bedoeld voor het indienen van klachten over uw woonomgeving, zoals bijvoorbeeld een losse stoeptegel, vernield groen of kapotte straatverlichting. Meer informatie over een melding betreffende de openbare ruimte vindt u hier.

Deze pagina is niet bedoeld voor het indienen van bezwaar. Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan leest u hier informatie over hoe u hiertegen in bezwaar kan gaan.

Hoe kunt u een klacht indienen?

U kunt uw klacht mondeling of schriftelijk indienen. Om misverstanden over de inhoud van uw klacht te voorkomen, adviseren wij u de klacht schriftelijk per e-mail of per brief in te dienen.

Uw klacht per e-mail of brief

Wanneer u uw klacht wilt versturen per e-mail, kunt u dit doen naar het e-mailadres: info@harlingen.nl. Wanneer u uw klacht per brief wilt versturen kunt u dit doen naar het adres: Gemeente Harlingen, t.a.v. afdeling Algemeen Juridisch zaken, postbus 10.000. 8860 HA Harlingen.

Vermeld in uw e-mail of brief de volgende persoonlijke gegevens:

Stuur uw klacht naar het e-mailadres info@harlingen.nl en zet in uw e-mailbericht uw persoonlijke gegevens zoals;

·         uw naam;

·         uw adres;

·         uw telefoonnummer;

·         uw e-mailadres.
 

Naast uw persoonlijke gegevens, geeft u een beschrijving van wat er precies is gebeurd met daarbij in ieder geval;

·         de reden waarom u een klacht in dient;

·         over wie de klacht gaat;

·         wanneer de situatie, waarover uw klacht gaat, heeft plaatsgevonden.

Uw klacht telefonisch indienen

Bespreek uw klacht telefonisch door te bellen naar de gemeente 0517 492 222 en vraag naar de afdeling Juridische Zaken (klachtencoördinator). U kunt dan uw klacht telefonisch bespreken en er wordt besproken wat u het beste kunt doen.

Hoe nu verder?

1.       Ontvangstbevestiging

Na het indienen, ontvangt u een ontvangstbevestiging op uw klacht. De eventueel betrokken medewerker wordt geïnformeerd.

2.       Uw klacht in kaart brengen

De klachtenbehandelaar zoekt uit wat er precies is gezegd en gebeurd. In sommige gevallen neemt de klachtenbehandelaar contact met u op. Samen bespreekt u de klacht en zoekt u naar een eventuele oplossing. Het kan zijn dat u er samen uitkomt.

3.       Klachtenbehandeling

Komen u en de klachtenbehandelaar er samen niet uit en wilt u uw klacht doorzetten? Dan vragen we de commissieklachtencoördinator om advies. U wordt dan uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting krijgt u de gelegenheid om uw klacht toe te lichten. De medewerker waarop de klacht betrekking heeft, krijgt tijdens deze hoorzitting ook de mogelijkheid om hierop te reageren. De klachtencoördinator maakt een verslag van de hoorzitting en brengt een advies uit aan het bestuursorgaan (de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Harlingen). Het bestuursorgaan geeft een oordeel over de klacht op basis van het advies.

4.       Reactie op uw klacht

Na de hoorzitting ontvangt u een brief met een reactie op uw klacht. In deze brief leggen we uit hoe we tot deze reactie gekomen zijn.

Hoelang duurt de procedure?

U ontvangt binnen zes weken een reactie op uw klacht. Deze termijn begint op de dag waarop de gemeente uw klacht ontvangt. Deze termijn kan één keer met vier weken verlengd worden, wanneer dit het geval is ontvangt u hierover een brief.

Let op: de procedure kan langer duren als er gesprekken plaatsvinden of als verlening in goed overleg plaatsvindt.

Niet eens met de behandeling van uw klacht?

Als u het niet eens bent met het antwoord van de gemeente op uw klacht, kunt u binnen een jaar een oordeel vragen de Nationale Ombudsman.
 

Extra informatie

Voor meer informatie kunt u hier de klachtenregeling van de gemeente Harlingen lezen. 

Vragen?

Heeft u vragen over het indienen van een klacht of is iets niet duidelijk? Neem dan contact op met de klachtencoördinator van het team Juridische Zaken via het telefoonnummer 0517 492 222 of per e-mail: info@harlingen.nl.

Heeft deze informatie u geholpen?