Wat is het?

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Maak dan bezwaar tegen dit besluit binnen zes weken. 

De gemeente neemt veel besluiten. Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit. Bijvoorbeeld omdat u een vergunning hebt gevraagd, maar deze vergunning niet heeft gekregen. Of uw buren hebben een omgevingsvergunning gekregen waar u het niet mee eens bent. U kunt tegen zulke besluiten bezwaar maken. 

Met een bezwaarschrift vraagt u de gemeente om nog eens goed te kijken naar het besluit dat genomen is. Het kan zijn dat het besluit onjuist genomen is of dat er een andere oplossing mogelijk is. 

Deze pagina is niet bedoeld voor het indienen van een bezwaar tegen de WOZ-waarde, tegen parkeerboetes of tegen besluiten binnen het sociaal domein. Meer informatie over WOZ-bezwaar vindt u hier. Meer informatie over een parkeerboete (naheffingsaanslag) vindt u hier. Meer informatie over besluiten binnen het sociaal domein vindt u op deze pagina

Wat kunt u doen?

Indieningstermijn

U moet uw bezwaarschrift indienen binnen zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt. Dit kan de datum zijn waarop het besluit naar u verzonden is of de dag waarop het besluit gepubliceerd is in het gemeenteblad

Wat moet er in het bezwaarschrift staan

Stuur uw brief naar: gemeente Harlingen, team Juridische Zaken, Postbus 10.000 8860 HA Harlingen. Om uw bezwaarschrift in behandeling te kunnen nemen, is het vereist om de volgende informatie in uw brief te zetten:

  • uw naam en adres
  • de datum van uw bezwaar
  • om welk besluit het gaat
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening (optioneel)

Als iemand anders een bezwaarschrift voor u indient, voeg dan een door u ondertekende schriftelijk machtiging toe.

Hoe nu verder?

U heeft een bezwaarschrift ingediend, wat gaat er nu gebeuren?

1.       Ontvangstbevestiging

U ontvangt een ontvangstbevestiging op uw bezwaarschrift. Ook wordt uw bezwaarschrift gedeeld met eventuele betrokkenen (hierbij kunt u denken aan een vergunninghouder). Mocht uw bezwaarschrift niet aan de gestelde wettelijke eisen voldoen, dan krijgt u de kans om deze te verbeteren.

2.       We nemen contact met u op

In sommige gevallen neemt een medewerker contact met u op. Samen bespreekt u de behandelwijze van uw bezwaarschrift. Soms is een bezwaarschriftenprocedure niet de oplossing voor uw probleem en is het wenselijk om hierover in gesprek te gaan. Misschien kunnen uw bezwaren op een andere manier opgelost worden.

3.       Bezwaarschriftenprocedure

Komen we er niet samen uit en wilt u uw bezwaarschrift doorzetten? Dan vragen we de commissie voor bezwaarschriften om advies. Uw bezwaarschrift wordt dan tijdens een hoorzitting behandeld. U ontvangt hiervoor een uitnodiging. De commissie gaat met u in gesprek over uw bezwaar en u kunt uw bezwaren toelichten.

4.       Beslissing op uw bezwaarschrift

Na de hoorzitting ontvangt u een brief met de beslissing. In deze brief leggen we uit hoe we tot de nieuwe beslissing zijn gekomen.

Commissie voor bezwaarschriften

De gemeente Harlingen beschikt over een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften, dit is een groep deskundige mensen die advies geeft en kijkt of een besluit van de gemeente eerlijk is genomen. De commissie brengt advies uit over ingediende bezwaarschriften tegen besluiten van het college van burgemeester en wethouders, de raad of de burgemeester. De commissie behandelt niet de bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen, parkeerboetes (naheffingsaanslagen) en besluiten binnen het sociaal domein.

De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden die niet werkzaam zijn bij de gemeente Harlingen. De commissie wordt ondersteund door het secretariaat. Tijdens een hoorzitting sluit ook een medewerker aan van de afdeling binnen de gemeente die het besluit heeft genomen. De hoorzittingen van de commissie zijn in beginsel openbaar en vinden meestal plaats op maandagavond.

Op basis van advies van de commissie zal de gemeente een beslissing nemen op uw bezwaarschrift.

Hoelang duurt het?

U ontvangt binnen twaalf weken een beslissing op uw bezwaarschrift. De termijn begint vanaf de dag waarop de tijd voor het indienen van het bezwaarschrift is verlopen. De termijn van twaalf weken kan één keer met zes weken verlengd worden.

Let op: De procedure kan langer duren als er gesprekken plaatsvinden of als verlening in goed overleg plaatsvindt.

Als de gemeente niet op tijd een beslissing neemt op uw bezwaarschrift, kun u ons hierover een brief sturen. We beoordelen dan of we inderdaad te laat zijn. Als dat zo is, zijn we verplicht om binnen twee weken een beslissing te nemen.

Beroep indienen

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschift? Dan kunt u binnen 6 weken een beroepschrift indienen. In de beslissing staat omschreven hoe en waar u in beroep kunt gaan. Hier zijn kosten aan verbonden. Meer informatie vindt u op deze website.

Extra informatie

Aan het indienen en behandelen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Extra informatie over de werkwijze van de commissie bezwaarschriften is te vinden in de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Harlingen 2024

Vragen?

Heeft u vragen over het maken van bezwaar of is iets niet duidelijk? Neem dan contact op met het team Juridische Zaken via het telefoonnummer 0517 492 222 of per e-mail: bezwaar@harlingen.nl.

Te downloaden

Heeft deze informatie u geholpen?