Onafhankelijk cliëntondersteuner Wmo, Jeugdwet of Participatiewet

Wat is het?

Maakt u gebruik van de Wmo, Jeugdwet of de Participatiewet? En heeft u vragen of problemen met betrekking tot uw zorg, uw gemeente of uw gebiedsteam? Dan kunt u gratis een onafhankelijk cliëntondersteuner inschakelen.

Een cliëntondersteuner staat naast u, kan met u meegaan naar gesprekken en denkt mee over welke zorg, hulp of voorzieningen het beste bij uw situatie passen. Cliëntondersteuners helpen u de weg te vinden in regels en organisaties. Daarnaast bieden zij een luisterend oor. Ze werken onafhankelijk van gemeenten. 
 

Cliëntondersteuners hebben kennis van de (lokale) zorg en hulp. Soms zijn zij gespecialiseerd in specifieke vraagstukken, zoals schulden of opvoeding. Cliëntondersteuning vanuit de gemeente is niet beperkt tot gemeentelijke voorzieningen. De ondersteuner kan u ook helpen bij vragen over wonen, onderwijs, werk, inkomen en zorg die wordt gefinancierd door de zorgverzekeraar vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw), zoals wijkverpleging. Krijgt u hulp vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), dan kunt u clientondersteuning regelen via Zorgkantoor Friesland. 
 

Wat moet ik doen?

Klacht of bezwaar

Heeft u een aanvraag voor een maatwerkvoorziening ingediend dan volgt een gesprek met een medewerker van Gebiedsteam Harlingen. Na aanleiding van dit gesprek volgt een verslag “advies aanvraag Wmo”. U krijgt dit verslag toegestuurd, de aanvraag. Hierin staat de beschreven wat goed gaat en in dien nodig waar u hulp bij nodig heeft, tevens staan de gemaakte afspraken beschreven. Vervolgens krijgt u een brief waarin het besluit staat beschreven, ‘de beschikking’. Het kan zijn dat u het niet eens ben met deze beschikking. In dat geval kunt u bezwaar maken, in de brief van de beschikking staat hoe u dit kunt doen. Let op! Binnen zes weken na ontvangst van de beschikking dient u een bezwaar in te dienen. Is de termijn van 6 weken verlopen dan is een bezwaar indienen niet meer mogelijk.

Heeft u verbeterpunten?

We horen het graag als u tevreden bent, maar ook wanneer u dit niet bent. U kunt dit met uw medewerker van Gebiedsteam Harlingen bespreken. Lukt dit niet of wilt u dat niet, dan kunt u een klacht indienen. Dit kunt u doen via een mail naar gebiedsteam@harlingen.nl.

Hoe werkt het?

Cliëntondersteuning 

Maakt u gebruik van voorzieningen vanuit de Wmo, Jeugdwet of de Participatiewet? En hebt u vragen of problemen met betrekking tot uw zorg, uw gemeente of uw Gebiedsteam? Dan kunt u een onafhankelijk cliëntondersteuner inschakelen. Het inzetten van een cliëntondersteuner is gratis.

OCO (Onafhankelijke Cliëntondersteuning)

Bij Zorgbelang Fryslân en Thuis in Cliëntondersteuning werken onafhankelijke cliëntondersteuners die u kunt benaderen voor informatie en ondersteuning in uw contact met uw gemeente. Inwoners van Noordwest-Friesland kunnen terecht bij de onafhankelijke cliënt ondersteuning van Zorgbelang Fryslân. De contactgegevens vindt u hieronder. U kunt uw situatie altijd in vertrouwelijkheid met één van de onafhankelijke cliëntondersteuners bespreken. Zij delen geen inhoudelijke informatie met gemeente.

U kunt bij onafhankelijke cliëntondersteuners terecht voor:

  • Een luisterend oor
  • Informatie over uw rechten en plichten
  • Informatie over uw mogelijkheden om een klacht in te dienen
  • Ondersteuning bij het voeren van bemiddelingsgesprekken
  • De mogelijkheid met u mee te gaan naar een gesprek over uw klachten met de ambtenaar en/of zijn leidinggevende
  • Ondersteuning bij een klachten- en/ of bezwaarprocedure

Contactgegevens onafhankelijke cliëntondersteuning Zorgbelang

  • Zorgbelang Fryslan is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 13.00 uur via 085 4832 432, of via het contactformulier op de website.

Thuis in Cliëntondersteuning B.V.

  • Thuis in clientondersteuning B.V. is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.30 uur via 085 303 2985, of via het contactformulier op de website. 

Bezwaar

Heeft u een hulpvraag voor Wmo/Jeugdwet ingediend, dan volgt een gesprek met een medewerker van Gebiedsteam Harlingen. Naar aanleiding van dit gesprek en nader onderzoek volgt een onderzoeksverslag Wmo (volwassene) of een ondersteuningsplan Jeugd (gezin/jeugdige). Hierin staat beschreven wat uw hulpvraag is, wat u zelf kunt oplossen en waar u hulp bij nodig heeft. Vervolgens krijgt u een brief waarin het besluit staat beschreven, de 'beschikking’. Het kan zijn dat u het niet eens ben met deze beschikking. In dat geval kunt u bezwaar maken, in de brief staat hoe u dit kunt doen. Let op! Binnen zes weken na ontvangst van de beschikking dient u een bezwaar in te dienen. 
 

Klacht

Bent u niet tevreden over het Gebiedsteam?

Bespreek dit dan met uw contactpersoon van Gebiedsteam Harlingen. U mag dit gesprek ook voeren samen met een onafhankelijke cliëntondersteuner. Lukt dit niet of wilt u dit liever niet, dan kunt u een officiële klacht indienen. Dit kunt u doen via de volgende link: Klacht indienen

Heeft u een klacht over de jeugdzorg?

Dan kunt u contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Stichting Jeugdstem. Iedereen die jeugdhulp ontvangt, heeft recht op een vertrouwenspersoon. Dus elk kind, elke jongere, elke (pleeg)ouder en elke verzorger die op de een of andere manier met jeugdzorg te maken heeft, kan een beroep doen op Jeugdstem. De vertrouwenspersonen van Jeugdstem hebben uitgebreide kennis van de Jeugdwet en de rechtspositie van kinderen, jongeren en hun (pleeg)ouders.

Jeugdstem

  • Telefoon: 088 555 1000
  • Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.
     

Heeft deze informatie u geholpen?