Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)

Jongeren kunnen zich beter ontwikkelen wanneer zij opgroeien in een positieve, gezonde en veilige leefomgeving. Zo’n omgeving verkleint ook de kans dat zij gaan drinken, roken of drugs gaan gebruiken. Met OKO werkt iedereen in de gemeente samen aan het vormen van deze positieve leefomgeving: thuis, op school, in de vriendenkring en in de vrije tijd. De OKO-aanpak is wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op het succesvolle IJslandse preventiemodel. Bekijk deze video voor meer informatie over OKO.

Wil je je aansluiten bij de OKO-community? Of heb je vragen of ideeën? Neem contact op met Anne-Marie Smit (projectleider OKO) via a.smit@harlingen.nl of 06-46059312.

Veel gestelde vragen OKO Gezondheidsmonitor 2025

Zijn leerlingen verplicht om deel te nemen aan de OKO Gezondheidsmonitor 2025?

Nee, deelname is geheel vrijwillig. Alle ouders/verzorgers én leerlingen worden vooraf geïnformeerd over de OKO Gezondheidsmonitor 2025. 

Wilt u niet dat uw kind meedoet aan de OKO Gezondheidsmonitor 2025? Dan kunt u dit doorgeven aan de school zonder dat u hiervoor een reden hoeft op te geven. Ook als een leerling zelf niet mee wil doen, dan kan de leerling dit (ter plekke)aangeven. Voor de betrouwbaarheid van de uitkomsten binnen de gemeente en binnen de school is het echter belangrijk dat zoveel mogelijk jongeren de vragenlijst invullen.

Waarom is deze OKO Gezondheidsmonitor nodig?

De gemeenten ondervragen jongeren over hun gezondheid, welzijn, leefstijl en aspecten in hun omgeving die daarop van invloed zijn. Daarmee wil de gemeente de komende jaren werk maken van een preventieve aanpak voor (mentale) gezondheid en leefstijl. De gemeente wil samen met alle betrokkenen op basis van de resultaten beleid maken.

Wat hebben leerlingen zelf aan de OKO Gezondheidsmonitor 2025?

Het invullen van de vragenlijst kan jongeren aan het denken zetten over een gezonde leefstijl. Jongeren die meer willen weten over hun gezondheid of daar vragen over hebben, vinden aan het eind van de vragenlijst een lijst met goede en betrouwbare websites.

Hoe zit het met de privacy van leerlingen?

De privacy van de leerlingen is gewaarborgd bij de OKO Gezondheidsmonitor 2025. Uiteraard voeren gemeente Harlingen en de GGD de OKO Gezondheidsmonitor 2025 uit conform de AVG wet- en regelgeving. Er worden voldoende beveiligingsmaatregelen genomen om gegevens te beveiligen tegen verlies en tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Bijvoorbeeld door het gebruik van een beveiligde website waar leerlingen hun vragenlijst invullen.

Daarnaast wordt leerlingen op geen enkel moment gevraagd naar hun naam. Ook hoeven ze niet met een eigen code in te loggen. Elke school heeft een eigen link naar een beveiligde website met de vragenlijst. Op die manier weet de GGD op welke school de vragenlijst ingevuld is. In de vragenlijst wordt ook niet gevraagd naar adres. De antwoorden zijn dus anoniem. We vragen wel om de woonplaats, zodat de GGD de gegevens op gemeenteniveau kan analyseren.

Hoe veilig is het systeem dat wordt gebruikt voor de vragenlijst?

De vragenlijst is geprogrammeerd door Helder Onderzoek (ISO 27001 gecertificeerd) in opdracht van GGD GHOR Nederland. Er is gebruikt gemaakt van survalyzer als softwarepakket voor de online vragenlijst. De vragenlijst wordt ook gehost bij survalyzer op een ISO 27001 gecertificeerde, dedicated server in Nederland voor de OKO Gezondheidsmonitor Jeugd. De beveiliging van de server wordt regelmatig getest met een pen hacktest die een gespecialiseerde, externe partij uitvoert. Daaruit blijkt dat de omgeving goed is beveiligd en geen kwetsbaarheden heeft. GGD GHOR Nederland en Helder Onderzoek hebben daarnaast een verwerkersovereenkomst gesloten

Worden leerlingen en hun ouders/verzorgers zelf ook geïnformeerd over het onderzoek en de privacy?

Ja, ouders/verzorgers en leerlingen ontvangen van hun school een e-mail met daarin alle informatie over de OKO Gezondheidsmonitor 2025.

Wat gebeurt er met de resultaten van de OKO Gezondheidsmonitor 2025?

De uitkomsten van de OKO Gezondheidsmonitor 2025 geven aan hoe het met jongeren in de gemeente gaat en op welke onderdelen er extra inzet nodig is. De gemeente bespreekt de uitkomsten met scholen en andere partners die betrokken zijn bij opgroeiende jeugd. Met elkaar bepalen ze waar kansen liggen om de leefomgeving van jongeren te verbeteren. De GGD deelt met de gemeente alleen resultaten over een totale groep, bijvoorbeeld over alle vierdeklassers. 

Elke deelnemende school ontvangt van de GGD een verslag met de uitkomsten van de eigen school. Hiermee krijgt de school op groepsniveau een indruk van de gezondheid, het welzijn, de leefstijl en de leefomgeving van hun leerlingen en de factoren die daarop van invloed zijn. Daarnaast krijgt de school een indruk hoe de leerlingen op groepsniveau de sfeer op school ervaren. De school is eigenaar van het schoolverslag en bepaalt zelf wie de gegevens mag zien.

Waar worden de resultaten van de OKO- Gezondheidsmonitor 2025 gepubliceerd?

De resultaten worden niet openbaar gepubliceerd. De GGD koppelt de resultaten alleen terug aan de OKO-gemeenten en aan de deelnemende scholen. 

Deelnemende scholen ontvangen van de GGD een schoolrapportage met daarin de resultaten over een totale groep, bijvoorbeeld over alle vierdeklassers. Dit schoolprofiel geeft de school een indruk van de leefstijl en gezondheid van hun leerlingen en de factoren die daarop van invloed zijn. Ook krijgt de school een indruk van hoe de leerlingen de sfeer op school ervaren. De school is eigenaar van de schoolrapportage en bepaalt zelf of andere organisaties de gegevens mogen zien.

Hoe heeft de GGD middelbare scholen geselecteerd voor de OKO Gezondheidsmonitor 2025?

Alle middelbare scholen met leerlingen uit een OKO-gemeente zijn gevraagd om mee te doen met de OKO Gezondheidsmonitor 2025. Om betrouwbare uitkomsten te krijgen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk scholen én per school zoveel mogelijk leerlingen meedoen. Hoe meer scholen en leerlingen meedoen, hoe beter de gemeente kan zien waar kansen liggen om de leefomgeving van jongeren te verbeteren.