In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Als u de aanvraag via het digitaal loket (onderstaande button) indient, wordt het uittreksel per post naar u toe verzonden.

Aanvragen uittreksel

Wat moet ik doen?

Vraag het uittreksel bij de gemeente aan. Dit kan op verschillende manieren:

  • Persoonlijk,
  • Schriftelijk,
  • Door iemand anders laten afhalen (machtigen).

Let op! U kunt alleen iemand machtigen die 18 jaar of ouder is.

U betaalt het uittreksel bij de aanvraag. Dit kan contant of met pin. U (of de gemachtigde) krijgt het uittreksel meteen mee. Vraagt u het schriftelijk aan, dan duurt het langer.

Hebt u een uittreksel nodig voor een buitenlandse instantie? Dan kunt u een uittreksel in meerdere talen krijgen.

Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • iemand die u hebt gemachtigd

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • de naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Neem voor meer informatie contact op met het Klantcontactcentrum van de gemeente Harlingen via 14 0517.

Wat moet ik meenemen?

Als u het uittreksel persoonlijk komt ophalen, neem dan uw geldige identiteitsbewijs mee.

Schriftelijk aanvragen

Als u het uittreksel schriftelijk aanvraagt, stuur dan een brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt. Vergeet niet de brief te ondertekenen en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee te sturen.

Iemand anders machtigen

Als iemand anders het uittreksel voor u ophaalt, leg dan in een brief uit waarom u het uittreksel nodig hebt en aan wie u toestemming geeft het uittreksel af te halen (de gemachtigde). De brief moet ondertekend worden door u en de gemachtigde. De gemachtigde neemt deze brief mee naar het loket sámen met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs en zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs

Wat kost het?

  • € 4,65

(Prijswijzigingen voorbehouden)

Heeft deze informatie u geholpen?